Грахът е добре дошъл навсякъде


0
63824

Като зеленчук или вариво, където и да добавите грах няма да сбъркате – в салати, супи, яхнии, пюрета, задушени и печени ястия, а също и като гарнитура към различни блюда. В Англия грахът е популярна добавка към прословутата риба с пържени картофи, а също и към пайове с месо.

Може да се изненадате, но пресният грах е смятан за изключителен лукс и до края на 17. век представлява рядкост на трапезата. Сведения от 1696 г. съобщават за странна мода сред дамите от висшето френско общество – дори след обилни банкети и вечери те си хапвали грах преди лягане, независимо че струвал космически суми. Когато през 70-те години на 19. век става популярно консервирането, този проблем отпада и е ликвидиран напълно с навлязлото през 1920–1930 г. замразяване на зеленчуци. Съществуват най-различни сортове жълт и зелен грах, а най-големите производители са Канада, САЩ, Русия, Индия и Австралия.


Какво се крие в шушулката


Грахът, особено когато е пресен, е отнасян по-скоро към зеленчуците, отколкото към варивата, но това не променя факта, че е от семейство Бобови и следователно съдържа големи количества суров протеин – около 26%, а съдържанието на захари варира от 3 до 5,8%. Зелената маса е добър източник на витамин С, B1,B2, B3,B6 и К, както и на минерални соли, като желязо, калций, калий и фосфор. Сто грама пресен грах съдържат 80 калории, 14,5 г въглехидрати, от които 5,1 г фибри, а мазнините са едва 0,4 г. За предпочитане е замразеният грах пред консервирания, тъй като запазва в много по-голяма степен съдържанието на витамини.
Проучвания показват, че растителните протеини, намиращи се в граха, предпазват от образуване на тромби, поради което е препоръчително да присъства в диетата на хора с исхемична болест и лоша циркулация на кръвта. Освен това съдържанието на витамин К спомага за здравината на костите и съсирването на кръвта, а витамините от групата B са необходими за усвояването на въглехидратите, белтъчините и липидите.


Грах в кухнята

1. Свежият грах няма нужда от приготвяне – просто го измийте добре и го добавете суров към различни салати заедно с червен лук, копър, а защо не и гъби. Може и да си го похапвате натюр, след като го измиете добре – има много приятен, леко сладникав вкус.
2. Целите зърна изсушен грах изискват предварително накисване във вода, но ако зрънцата са разполовени, може и да не си правите този труд, а направо да преминете към варенето. А ако ви е омръзнал варен, опечете го с малко сол – получава се нещо като леблебия от грах, която е особено популярна в кухнята на страните от Югоизточна Азия.
3. Ако не сте от най-върлите любители на пюрето от грах, направете си дип или паста, като сложите в пасатора предназначения за пюре грах заедно с любимите си подправки и малко лют червен пипер.
4. В случай, че не искате да гоните граха из салатата, а той все да ви се изплъзва, направете си дресинг, отново на основата на пюре, само че този път добавете зехтин и лимонов сок заедно с избраните подправки.
5. Независимо дали си поръчвате, или приготвяте сами пица, грахът е също толкова добър избор, колкото и царевицата, особено когато е пресен.

 

Pinterest
Коментари (0)



152 ДУШИ ОНЛАЙН
Gerii Karaboycheva коментира рецептата Торта „Павлова“
Gerii Karaboycheva коментира рецептата Лятна торта „Павлова“
Olga Harizanova коментира рецептата Крем карамел без шупли
Olga Harizanova се регистрира в сайта.
ЛЮБОПИТНО
БЮЛЕТИН
Абонирайте се за седмичния бюлетин на Бон Апети и получавайте най-новите рецепти и новини
E-mail:
Списък на всички потребителиУсловия за ползванеРекламаЗа насКак да печелите точкиКарта на сайта