Грахът е добре дошъл навсякъде


0
63414

Като зеленчук или вариво, където и да добавите грах няма да сбъркате – в салати, супи, яхнии, пюрета, задушени и печени ястия, а също и като гарнитура към различни блюда. В Англия грахът е популярна добавка към прословутата риба с пържени картофи, а също и към пайове с месо.

Може да се изненадате, но пресният грах е смятан за изключителен лукс и до края на 17. век представлява рядкост на трапезата. Сведения от 1696 г. съобщават за странна мода сред дамите от висшето френско общество – дори след обилни банкети и вечери те си хапвали грах преди лягане, независимо че струвал космически суми. Когато през 70-те години на 19. век става популярно консервирането, този проблем отпада и е ликвидиран напълно с навлязлото през 1920–1930 г. замразяване на зеленчуци. Съществуват най-различни сортове жълт и зелен грах, а най-големите производители са Канада, САЩ, Русия, Индия и Австралия.


Какво се крие в шушулката


Грахът, особено когато е пресен, е отнасян по-скоро към зеленчуците, отколкото към варивата, но това не променя факта, че е от семейство Бобови и следователно съдържа големи количества суров протеин – около 26%, а съдържанието на захари варира от 3 до 5,8%. Зелената маса е добър източник на витамин С, B1,B2, B3,B6 и К, както и на минерални соли, като желязо, калций, калий и фосфор. Сто грама пресен грах съдържат 80 калории, 14,5 г въглехидрати, от които 5,1 г фибри, а мазнините са едва 0,4 г. За предпочитане е замразеният грах пред консервирания, тъй като запазва в много по-голяма степен съдържанието на витамини.
Проучвания показват, че растителните протеини, намиращи се в граха, предпазват от образуване на тромби, поради което е препоръчително да присъства в диетата на хора с исхемична болест и лоша циркулация на кръвта. Освен това съдържанието на витамин К спомага за здравината на костите и съсирването на кръвта, а витамините от групата B са необходими за усвояването на въглехидратите, белтъчините и липидите.


Грах в кухнята

1. Свежият грах няма нужда от приготвяне – просто го измийте добре и го добавете суров към различни салати заедно с червен лук, копър, а защо не и гъби. Може и да си го похапвате натюр, след като го измиете добре – има много приятен, леко сладникав вкус.
2. Целите зърна изсушен грах изискват предварително накисване във вода, но ако зрънцата са разполовени, може и да не си правите този труд, а направо да преминете към варенето. А ако ви е омръзнал варен, опечете го с малко сол – получава се нещо като леблебия от грах, която е особено популярна в кухнята на страните от Югоизточна Азия.
3. Ако не сте от най-върлите любители на пюрето от грах, направете си дип или паста, като сложите в пасатора предназначения за пюре грах заедно с любимите си подправки и малко лют червен пипер.
4. В случай, че не искате да гоните граха из салатата, а той все да ви се изплъзва, направете си дресинг, отново на основата на пюре, само че този път добавете зехтин и лимонов сок заедно с избраните подправки.
5. Независимо дали си поръчвате, или приготвяте сами пица, грахът е също толкова добър избор, колкото и царевицата, особено когато е пресен.

 

Pinterest
Коментари (0)



179 ДУШИ ОНЛАЙН
Анта коментира рецептата Видинска баница
TE коментира рецептата Брускети с патладжани
Gustaf DC се регистрира в сайта.
Blaga Bor се регистрира в сайта.
Teodora Jechkova Andreynska се регистрира в сайта.
Г-жа Иванова се регистрира в сайта.
Silvi Grancharova се регистрира в сайта.
ЛЮБОПИТНО
БЮЛЕТИН
Абонирайте се за седмичния бюлетин на Бон Апети и получавайте най-новите рецепти и новини
E-mail:
Списък на всички потребителиУсловия за ползванеРекламаЗа насКак да печелите точкиКарта на сайта