Витаминозните бомби


0
63062

Веществото, на което морковите дължат ведрия си оранжев цвят е т.нар. бета-каротин (или провитамин А), от който в организма ни се получава витамин А. Морковът е изключително богат на минерални соли (желязо, фосфор, калций, калий, магнезий, йод) и важни витамини (А, В1, В2, РР и С), а заради високото си съдържание на въглехидрати, келтите са го наричали „земен мед“.

Наред с това оранжевият зеленчук съдържа пектин, лецитин, целулоза, ензими, етерични масла и аминокиселини. Една чаша фреш или нектар от моркови осигурява на организма необходимата дневна доза от провитамин А.

Благодарение на високото съдържание на бета-каротин (силен антиоксидант), морковът подобрява зрението, предпазва от сърдечносъдови и възпалителни заболявания.
Витамини А и С подсилват имунитета, а витамините от групата В подобряват паметта и концентрацията, и се борят със стреса и анемията.
Много хора избягват да консумират моркови, защото се опасяват, че кожата им ще се пигментира в оранжево, но за да се случи това, трябва да пиете над 1/2 л сок дневно поне 5 дни.

Морковът е богат и на калий, който нормализира кръвното налягане и укрепва кръвоносните съдове. Целулозата в морковите подобрява храносмилането и перисталтиката, и освобождава тялото от токсините. Морковът присъства като съставка в почти всички диети, тъй като в 100 г се съдържат едва 38 калории.

За да извлечем максимума от полезния зеленчук:
• Когато го хапваме суров, добре е морковът да е настърган, тъй като при нарушаване на целостта на клетките се улеснява извличането на бета-каротина. Подобен ефект имат варенето или бланширането. Поради същата причина, прясно изцеденият сок от моркови е по-полезен от самия морков.
• Добре е, морковите да се консумират винаги с малко мазнина, защото бета-каротинът се разгражда в мазнини. Мазнината може да бъде олио или зехтин, но също така и ядки (например орехи).
• Препоръчително е, преди консумация, морковите да се измият старателно (най-добре с четка), защото е добре да се хапват, без да се белят, тъй като голяма част от полезните вещества, които съдържат, се намират точно под кората им. Само късните моркови трябва да се белят.
• Когато купувате моркови, винаги избирайте такива с наситен и интензивен цвят и гледайте да са пресни (ако се огъват лесно, значи не са такива). А ако морковите са с листа, то те трябва да са свежи.

Знаете ли, че...
• Влиянието на морковите върху съхраняването на доброто зрение е толкова голямо, че в Англия морковът е били въведен като задължителна част в менюто на пилотите.
• Морковите са се използвали в сладкарството още през Средновековието, когато подсладителите са били оскъдни и скъпи. Рецептите за сладкиши с моркови стават изключително популярни през последните две десетилетия на 20-ти век, когато здравословното хранене се превръща в доста актуална тема.
• Истинските моркови са виолетови на цвят. В страните около Средиземно море пък са познати белите моркови, а жълтите и червено-виолетовите са били най-разпространени в района около днешен Афганистан.
• Оранжевите моркови се появяват за първи път в Холандия (най-вероятно като кръстоска между азиатския виолетов морков и европейския бял морков) и постепенно се превръщат в най-предпочитания сорт по цял свят.

Pinterest
Коментари (0)



188 ДУШИ ОНЛАЙН
ЛЮБОПИТНО
БЮЛЕТИН
Абонирайте се за седмичния бюлетин на Бон Апети и получавайте най-новите рецепти и новини
E-mail:
Списък на всички потребителиУсловия за ползванеРекламаЗа насКак да печелите точкиКарта на сайта