Булгур – за делник и за празник


1
102482

Неговата история започва преди около 4000 г. в Близкия изток. Тогава хората започнали да търсят начин за обработка и съхранение на зърната за прехрана. А булгурът се приготвя бързо и може да се съхранява дълго време. Заедно с това има висока хранителна стойност – 100 г пшеничен булгур съдържат 360 ккал. Зърната му са с лека и мека текстура и с вкус на орех. Може да се употребява вместо ориз или картофи. Много хора го обичат заради ореховия му вкус, високата питателна стойност и богатството на витамини. Освен това той съдържа малко мазнини, много фибри и е един от най-добрите източници на протеини сред основните зърнени храни.

Макар и да сме на границата с Ориента, за много хора у нас булгурът е непознат продукт. Чували са го, виждали са го, но нямат идея какво е това. Булгурът е пшеница, обикновено твърда, сварена, изсушена, след това натрошена.
Тъй като е предварително сварен, готвенето му не изисква много време. Вари се във вода в съотношение 1:1, на ниска температура, за около 15 минути. Важно е обаче след като е сварен да се остави за 10 минути да почине и после да се разбърка с вилица.  

Продукт на интернационалната кухня

Името „булгур” идва от турски и се е настанило в много езици. Като храна може да се открие в турската  и индийската кухня, и в тази на средиземноморските страни. Там булгурът от векове е основна храна и се ползва и до ден днешен.
Слага в лозовите сарми на Бъдни вечер или в питката, която жените приготвят за Трифон Зарезан у нас. В английската провинция традиционно се приготвя пудинг с булгур, праз, лук и телешко месо, известен като groaty pudding, а за южните американци хапването на булгур е религия. Сервират го като допълнително ястие на закуска или обяд и традиционно се консумира с масло и мляко. Индианците са го правели от сушени житни растения. Оттам е преминал и в рецептите на колонизаторите. Три четвърти от булгура, продаван в САЩ, е от Източното крайбрежие – от Луизиана до Каролина. В най-долната част на Южна Каролина и особено в Чарлстън през сезона на скаридите (от май до декември) този морски дар, както и булгурът са основна закуска за крайбрежните рибари и семействата им. Наричат я просто скаридена закуска – ястието се състои от купичка булгур със скариди, сготвени в малко мазнина от бекон или масло.


Неоспорими предимстава

Той е евтин и много хранителен. Няма друга зърнена култура, която да има толкова много баластни вещества. Това е така, защото преработването на пшеницата в булгур води до минимални загуби на хранителните й свойства. Дори сварен и натрошен, той е много богат на протеини и минерали.
Безсценно е и качеството му да засища. Съвсем малко количество е достатъчно да ви нахрани и то с много малко калории. Което пък го прави идеален за диети. Особено в средиземноморските страни булгурът често измества ориза като гарнитура. Сравнен с ориза, булгурът има наполовина калории и мазнини и два пъти повече баластни вещества.

 

Pinterest
Коментари (1)
1.
Изпрати
лично съобщение

18.02.2016
страхотни рецепти



Марина Георгиева коментира рецептата Пица от тиквички
ЛЮБОПИТНО
БЮЛЕТИН
Абонирайте се за седмичния бюлетин на Бон Апети и получавайте най-новите рецепти и новини
E-mail:
Списък на всички потребителиУсловия за ползванеРекламаЗа насКак да печелите точкиКарта на сайта